به گزارش ایبنا؛ شرکت صهیونیستی محصولات مصرفی «الکترا» صاحب امتیاز شرکت آمریکایی سون الون ۷-Eleven از خسارت قابل توجه ۳۷.۸ ملیون شکلی (۱۰.۲ میلیون دلار) این شرکت در سرزمینهای اشغالی خبر داد و گفت فروشگاههای زنجیرهای آن در نتیجه عملکرد ضعیف و حساسیتهای ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ غزه بسته میشود. این شرکت دارای بخشهایی در زمینه محصولات مصرفی برقی، خرده فروشی کالاهای الکتریکی، غذا و نوشیدنی، ورزش و اوقات فراغت است. محصولات مصرفی الکترا در بورس اوراق بهادار تل آویو معامله میشود و به طور کلی ۲۴ ساعت شبانه روز باز است. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: این برند تجاری معروف در بین فروشگاهها که تلاش زیادی کرد حضور خود را به طور خاص در تلآویو و به طور کلی در بازار اسرائیل تثبیت کند، به دلیل ادامه جنگ در غزه و تنشهای همراه با آن در شمال اسرائیل و مناطق دیگر با چالشهای بیشتری مواجه شد علاوه بر اینکه از تأثیر تشدید جنبشهای تحریم در نقاط مختلف جهان بر فعالیت خود هراس دارد.
بر اساس گزارش مذکور، فروشگاههای زنجیرهای سون الون (هفت-یازده) فروش که تا پیش از این یکی از مراکز بسیار خوب و مقرون بصرفه برای خرید و تهیه و تامین مایحتاج روزانه بوده و اخیراً توسط شرکت Seven Express به مبلغ ۳.۳۶ میلیون شکل (۹۰۰ هزار دلار) خریداری شد، نتایج مالی ناامیدکنندهای را نشان داده و فروشگاههای آن در اسرائیل طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی تنها حدود ۲ میلیون شکل (۵۴۰ هزار دلار) درآمد داشتند.
یدیعوت آحارونوت آورده است که جنگ غزه تأثیر شدیدی بر اولین فروشگاه ۷-Eleven در تل آویو قرار داشت، زیرا رفت و آمد پیاده مردم کاهش یافته و خیلیها هم به عنوان سرباز ذخیره فراخوانده شدند که همگی منجر به افزایش فشار بر فعالیت فروشگاهها شد؛ زیرا عمدتاً عابران پیاده در مراکز شهر از این فروشگاهها خرید میکردند. علاوه بر این، این روزنامه به نقل از منابع ناشناس اشاره کرد که مدیریت ۷-Eleven برای جلوگیری از بالا گرفتن اعتراضات ضد اسرائیلی و تحریم آن در سطح بین المللی اقداماتی را برای جلوگیری از تبلیغات به منظور کاهش دیده شدن خود انجام داده است؛ به خصوص که اعتراضات علیه سایر برندهای تجاری نظیر استارباکس، مک دونالدز، Victoria's Secret، Bath & Body Works و بسیاری موارد دیگر موجب کاهش فروش و خسارت مالی قابل توجه آنها شده است. بر اساس آنچه این روزنامه عبری گزارش داد، بسیاری از برندها برای جلوگیری از جلب توجه، فروشگاههای خود را در اسرائیل بدون تبلیغات عمده باز میکنند. ترس از اعتراضات بینالمللی و داخلی علیه شرکتهای چند ملیتی فعال در منطقه - چه به دلیل حمایت از جنگ اسرائیل در نوار غزه، یا سیاستهایی که مصرفکنندگان اسرائیلی آن را نامطلوب میدانند - همچنان چالشی برای این شرکتها محسوب میشود.
یدیعوت آحارونوت ادامه داد، تصمیم الکترا برای پس گرفتن سرمایه خود از ۷-Eleven پس از مدتها جستوجو برای پیدا کردن خریداران صورت گرفته است و در نهایت شامل انتقال ۸ مکان فروشگاه علاوه بر قراردادهای اجاره، تجهیزات و موجودی آن خواهد بود. یدیعوت آحارنوت تاکید کرد: این اقدام عملاً پایان حضور برند Seven-Eleven در اسرائیل است، زیرا مالک جدید ممکن است پویشی را برای تغییر نام و راهاندازی فروشگاهها راهاندازی کند.
منبع: فارس